donderdag 18 april 2013

Koopstarter koopt 21% goedkoper dan in 2009

BRON: 18 april Spacemakers

The Amsterdam School of Real Estate heeft onderzoek gedaan naar het verschil tussen woonlasten bij huur en koop. Zij komt tot bemoedigende conclusies voor wie graag koopwoningen verkoopt. In ieder geval is duidelijk dat een starter momenteel veel goedkoper uit is dan in 2009: wel zo'n 21%.

Lees het volledige artikel op: http://www.spacemakers.nl/2013/04/koopstarter-koopt-21-goedkoper-dan-in.html?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+spacemakers+%28Spacemakers%29

dinsdag 16 april 2013

Concurrentiepositie koopwoning verbetert sterk

Bron: NVM 15 april 2013


De woonlasten in de koopsector komen steeds dichter bij de woonlasten in de huursector. In een aantal provincies is het nu al goedkoper om te kopen dan om te huren. Dat is de belangrijkste conclusie uit het onderzoek “Kopen of huren: een omslagpunt in de woningmarkt?”, uitgevoerd door de ASRE in opdracht van de NVM. 
Onderzocht werd of en wanneer er een omslagpunt in de markt ontstaat voor starters die twijfelen tussen huren en kopen. Nu de prijzen in de koopsector hard dalen en de huren juist steeds verder stijgen wordt het voor steeds meer starters aantrekkelijker om te kiezen voor een koopwoning. De ASRE heeft de woonlasten voor kopen en huren met elkaar vergeleken en daarbij een doorrekening gemaakt tot 2015.

Daaruit volgt dat de maandlasten van een koopwoning voor de gemiddelde starter meer dan 20% lager liggen dan in 2009, ondanks de aflossingverplichting op nieuwe hypotheken. De verwachting is dan ook dat steeds meer starters in de nabije toekomst voor de kopsector zullen kiezen. 
Wilt u weten hoe de verhouding in maandlasten tussen kopen en huren in uw provincie liggen, lees dan het volledige rapport.

donderdag 11 april 2013

Hukker: bodem van de markt in zicht


BRON: NVM 11 april 2013

Volgens NVM-voorzitter Hukker geven de vandaag gepresenteerde NVM-cijfers over het eerste kwartaal diverse indicaties dat de bodem van de markt in zicht is, waardoor het evenwicht tussen vraag en aanbod langzaam kan herstellen.

 “Ondanks de algemene trend dat de werkloosheid in Nederland blijft toenemen en ook het aantal woningen dat ‘gedwongen’ verkocht moet worden, zijn er indicaties die aangeven dat we de bodem op de koopwoningmarkt wellicht naderen. Dat zien we aan een aantal zaken. De betaalbaarheid van koopwoningen ten opzichte van huurwoningen neemt toe. En het aanbod en de verkooptijden van woningen die te koop staan, stabiliseren. Daaraan zie je dat het evenwicht tussen vraag en aanbod langzaam herstellende is. Ook zien we dat het tempo van prijsdaling van koopwoningen afneemt, terwijl de huren omhoog gaan. Zo wordt het steeds aantrekkelijker om te gaan kopen.”

Hukker wijst ook op de positieve signalen van andere instanties over herstel van de woningmarkt, die de afgelopen weken zijn genoemd. “Zowel het Centraal Plan Bureau (CPB) als de Nederlandse Bank (DNB) en het Internationaal Monetair Fonds (IMF) hebben de afgelopen tijd positieve uitspraken gedaan over de woningmarkt. Waar DNB nog voorzichtig stelt dat de huizenmarkt binnenkort weer kan stabiliseren en dat de huizenprijzen het grootste deel van de daling achter de rug hebben, gaat het CPB zover dat de bodem is bereikt. Ook het IMF stelt dat het einde aan de prijsdaling van koopwoningen relatief nabij is. Uit de cijfers van het eerste kwartaal 2013 blijkt in ieder geval dat de prijsontwikkeling op jaarbasis het dieptepunt voorbij is.”
Waar op het dieptepunt in het derde kwartaal van 2012 de prijzen nog 7,3% lager lagen ten opzichte van een jaar eerder, is dat nu teruggelopen naar -5,5%. Appartementen deden het met een prijsdaling van -4% relatief het best, tweekappers met -7,2% het minst.
Naast de positieve berichtgeving vanuit de genoemde instellingen, is er vanuit de markt ook positief gereageerd op de voorstellen van de commissie Van Dijkhuizen om pensioenfondsen banken te laten helpen bij de financiering van hypotheken. Hierdoor kan de hypotheekrente omlaag, waardoor consumenten goedkoper kunnen lenen.
De betaalbaarheid van woningen is de afgelopen jaren sterk verbeterd. De stevige prijsdaling van woningen, de gedaalde hypotheekrente en de ondanks de crisis nog licht positieve loonontwikkeling zijn hier de oorzaak van. De woonlasten van een gemiddelde tussenwoning in Nederland liggen, ondanks de aangescherpte regelgeving rond de hypotheekverstrekking, nu ruim 18% lager dan begin 2009. Ook voor de andere woningtypen is de betaalbaarheid met vergelijkbare percentages verbeterd. De consument kan dezelfde woning kopen tegen lagere woonlasten en met een hypotheek waarbij aan het einde van de looptijd geen restschuld open blijft staan.
De verkooptijd van woningen is het afgelopen kwartaal met 2,1% zeer beperkt toegenomen. De verkooptijd van de gemiddelde verkochte woning bedroeg 170 dagen. De tussenwoning was de snelst verkopende woning: de verkooptijd daalde met 4,8% tot 131 dagen. Andere woningtypen stonden langer te koop, zoals appartementen (155 dagen) en vrijstaande woningen (258 dagen). In vergelijking met vorig jaar is de verkooptijd met bijna 10% gestegen, de minst grote toename in 2 jaar.

woensdag 10 april 2013

Vereniging Eigen Huis: vertrouwen woningmarkt krabbelt op

Bron: Vereniging Eigen Huis

Het vertrouwen in de woningmarkt is de afgelopen maanden verbeterd. Dat blijkt uit de Eigen Huis Marktindicator. Deze steeg in de afgelopen drie maanden van 51 naar 54 punten. Sinds de introductie van de vertrouwensindicator voor de woningmarkt in 2004 heeft het sentiment er niet zo beroerd voor gestaan als in december van het afgelopen jaar. Vanaf januari lijkt het dieptepunt te zijn gepasseerd en gaat het consumentenvertrouwen in kleine stapjes vooruit.



Lees hier het totale artikel op VEH

maandag 1 april 2013

Uw huis zelf verkopen zonder reguliere makelaar: tien gedegen redenen


Bron: Huizenpartner.nl

AMSTERDAM - Makelaars staan steeds meer onder druk omdat veel verkopers zelf aan de slag gaan met de verkoop. Velen slagen er uitstekend in om de eigen woning voor enkele honderden euro's kosten zelf te verkopen zonder de traditionele makelaar.

De basis van succes is een goede promotie-aanpak. De overweging is tegenwoordig eerst zelf te verkopen, een 'veel duurdere' full-service makelaar is niet meer nodig en kan later altijd nog.
Hier worden de tien belangrijkste redenen om je huis zelf te verkopen opgesomd.

  1. Zelf je huis verkopen bespaart duizenden euro’s. Makelaars rekenen een courtage tussen de 0,5 en 2% van de verkoopprijs exclusief BTW. (Voor een woning van € 270.000,- is de courtage snel € 4.860,-).

  2. Je betaalt bovendien extra voor advertenties en intrekkingskosten bij de makelaar bovenop de 'normale' courtage, vaak rekeningen van € 1.000,- en meer.

  3. Traditionele makelaars doen weinig tot niets aan maximale internetpromotie. Echter internet is nu wel dé belangrijkste verkoopbron vandaag naast Funda.

  4. Wie kent uw woning, buren en leefomgeving beter dan jezelf en kan daar meest vertrouwd over vertellen?

  5. Denk je dat een makelaar hetzelfde enthousiasme naar geïnteresseerden kan opwekken dan jezelf? Jammer, maar al te vaak niet: beleving, sfeer en kennis van de omgeving is veel belangrijker voor een succesvolle verkoop dan een functioneel woningpraatje. Dit geldt ook voor de te nemen foto’s en de rondleidingen. Doe deze altijd zelf!

  6. Je blijft altijd zelf verantwoordelijk voor verborgen gebreken, ook als de makelaar je huis verkoopt. Een makelaar is een dienstverlener, geen risico-afkoper.

  7. Ook met een makelaar moet je uiteindelijk zelf de besluiten nemen in een onderhandeling. Je bent dus evengoed zoals in elke onderhandeling van de tegenpartij afhankelijk. Bovendien heeft een makelaar geen voordeel meer bij de laatste € 10.000,- verschil. Jij wel.

  8. “Ik heb een makelaar nodig om meer kopers voor mijn huis te krijgen”. Dat is ook niet meer waar: door de internet-economie heeft geen enkele makelaar meer invloed op woningzoekenden. Internet is de etalage geworden waar kopers het volledige aanbod verwachten.

    En overweeg ook het volgende: de makelaar stuurt geïnteresseerden naar de woning waar hij het meeste aan kan verdienen qua courtage of anders. Dat is niet persé jouw woning. 


  9. Om meer kandidaatkopers te bereiken, moet je slimmer (online) promoten. Onthoud dat de reguliere makelaar een dienstverlener is en géén promotie-, internet- en social media- specialist.

  10. Combineer alle voordelen van het zelf verkopen met de reputatie en kennis van een moderne en voordelige NVM-internetmakelaar die woningpromotie tot haar specialisme heeft gemaakt. Met bijbehorende adviezen ook tijdens de onderhandeling, waardebepaling én toegang tot Funda.

    Reken dan op Huizenpartner.nl